
Εκπαιδευτικά Προγράμματα Ιδρύματος Ωνάση 2023-24
Ο γνωστός άγνωστος κόσμος μας, που συνεχώς μεταμορφώνεται, χρειάζεται τη «λοξή» ματιά των παιδιών, την ορμητική περιέργεια των εφήβων και την επιθυμία για βελτίωση των ενηλίκων. Γύρω από αυτές τις προσεγγίσεις είναι δομημένα τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Ιδρύματος Ωνάση για την περίοδο 2023–2024, τα οποία και φέτος απηχούν το ενδιαφέρον του Πυλώνα της Παιδείας του Ιδρύματος για μια κοινωνία που αλλάζει χωρίς να φοβάται, που είναι ανοιχτή και συμπεριληπτική.
Από τον ερχόμενο Νοέμβριο μέχρι τον Μάιο του 2024 οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γυμνασίου έρχονται σε επαφή με τις λειτουργίες της τρισδιάστατης εκτύπωσης και τις μηχανές κοπής λέιζερ και όλοι μαζί μαθαίνουν να σχεδιάζουν και να δημιουργούν ρακέτες του ping pong στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «3D printing και ping pong: ο αγώνας για ισότητα ξεκινάει στο σχολείο».
Στον «6ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση», μαθητές και μαθήτριες όλων των ηλικιών καλούνται να δημιουργήσουν έργα Τεχνητής Νοημοσύνης με τη χρήση ανοιχτών τεχνολογιών υλικού και λογισμικού, για την παραγωγή σχετικών ανοιχτών εκπαιδευτικών πόρων.
Το πρόγραμμα «Onassis Fab Library: το βιβλίο στον χρόνο» περιλαμβάνει με 4 διαδραστικά εργαστήρια, όπου οι συμμετέχοντες/-ουσες έρχονται σε επαφή με τις τέχνες και τις τεχνικές του βιβλίου. Μαθαίνουν να χαράζουν, να προστατεύουν, να διακοσμούν, πειραματίζονται με παραδοσιακά αλλά και σύγχρονα μηχανήματα και οραματίζονται το ψηφιακό μέλλον του βιβλίου χρησιμοποιώντας εφαρμογές Επαυξημένης Πραγματικότητας.
Στο πρώτο εργαστήριο, με τίτλο «Γνωρίζοντας την ιστορία της Τυπογραφίας στο εργαστήριο του “τελευταίου Γουτεμβέργιου”», οι μαθητές/-τριες βλέπουν από κοντά ένα αντίγραφο της Βίβλου του Γουτεμβέργιου, μαθαίνουν για τη σχέση της τυπογραφίας με την Επανάσταση του 1821, παρακολουθούν την πορεία μιας έκδοσης από την αρχή έως το τέλος, «εισέρχονται» στο τυπογραφείο του Νικόλαου Βοζίκη και, στο τέλος, παίρνουν μια μικρή σφραγίδα με το όνομά τους. Ομοίως, στο εργαστήριο «Η ιστορία της χαρακτικής τέχνης: Από τα πρωτογράμματα στην Pop Art», μαθητές/-τριες Γυμνασίου και Λυκείου επισκέπτονται ένα εργαστήριο χαρακτικής, όπου καλλιτέχνες δείχνουν όλη τη διαδικασία δημιουργίας από το προσχέδιο έως το τύπωμα. Στη συνέχεια, οι μαθητές/-τριες δημιουργούν το δικό τους χαρακτικό σχέδιο. Στο τρίτο εργαστήριο, με τίτλο «Ζωντανεύοντας την Ιστορία της Βιβλιοδεσίας μέσα από εφαρμογές Επαυξημένης Πραγματικότητας», οι μαθητές/-τριες κατασκευάζουν το δικό τους σημειωματάριο και έχουν παράλληλα την ευκαιρία να μάθουν την ιστορία αλλιώς, «ζωντανεύοντας» τα τυπογραφικά σήματα των Γιαννιωτών τυπογράφων Νικόλαου Γλυκύ, Νικόλαου Σάρου, Δημήτριου και Πάνου Θεοδοσίου και Ανδρέα Ιουλιανού μέσω κινητού τηλεφώνου ή τάμπλετ και της εφαρμογής Επαυξημένης Πραγματικότητας (AR), Artivive. Τέλος, στο εργαστήριο «Διασώζοντας τη χάρτινη πολιτιστική κληρονομιά αιώνων σήμερα» μαθαίνουν για τους κινδύνους που ενέχει η κλιματική αλλαγή για τα αρχεία και τις βιβλιοθήκες, εξερευνούν τα υλικά κατασκευής των βιβλίων και των αρχειακών συλλογών (χαρτί, περγαμηνή, φωτογραφίες κ.λπ.), εξοικειώνονται με σύγχρονες τεχνικές προστασίας και κατασκευάζουν αποθηκευτικά μέσα για την προστασία αρχειακού υλικού και βιβλίων.
Στη «Ζωγραφήγηση: Ταξιδεύοντας με τα σύμβολα και τους μύθους της Χάρτας του Ρήγα», το σπάνιο αντίτυπο της Χάρτας δίνει για τέταρτη συνεχή χρονιά την αφορμή ώστε το μάθημα της Ιστορίας να γίνει παιχνίδι, συνδυάζοντας τη ζωγραφική, το θεατρικό παιχνίδι και τις νέες τεχνολογίες, διά ζώσης ή διαδικτυακά. Αντίστοιχα, η Ωνάσειος Βιβλιοθήκη μεταμορφώνεται σε έναν χώρο ανοιχτό, «χωρίς τοίχους», παρέχοντας τη δυνατότητα σε μαθητές και μαθήτριες να συνδεθούν μέσω ψηφιακής πλατφόρμας ζωντανά για μία σχολική ώρα μαζί της, από κάθε μεριά της Ελλάδας και του κόσμου, ανακαλύπτοντας απρόσμενους θησαυρούς: παλιά βιβλία από την αρχή της τυπογραφίας, εκδόσεις πριν από την Ελληνική Επανάσταση και κείμενα Ευρωπαίων ταξιδιωτών που πέρασαν από ελληνικές πόλεις, χάρη στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ζωντανές διαδικτυακές περιηγήσεις στην Ωνάσειο Βιβλιοθήκη».
Τα παιδιά του Δημοτικού μαθαίνουν το σώμα τους, αλλά και τον τρόπο που η δωρεά οργάνων αλλάζει τον κόσμο, μέσα από το εγκεκριμένο πρόγραμμα των «Οργανούληδων», το οποίο συμπεριλαμβάνεται στις δράσεις για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργείου.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Προστασία και συμπεριφορά στον Ψηφιακό Κόσμο: Μάθε να προστατεύεις την ιδιωτικότητά σου» μιλάει από μόνο του. Σε αυτό, οι μαθητές και οι μαθήτριες θα γνωρίσουν τις επιπτώσεις από τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μέσω σχετικής εκπαιδευτικής ταινίας και διαδραστικών δραστηριοτήτων. Παράλληλα, θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο, να λάβουν συμβουλές και να λύσουν απορίες.
Τέλος, ο Σύνδεσμος Υποτρόφων του Ιδρύματος Ωνάση συνεχίζει για τρίτη χρονιά τη συνεργασία του με τον οργανισμό The Tipping Point, στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Από τις μητροπόλεις του κόσμου στις σχολικές τάξεις της Ελλάδας»: υπότροφοι που τα κατάφεραν σε διεθνές επίπεδο «επισκέπτονται» ψηφιακά διάφορα σχολεία για να μεταφέρουν τις εμπειρίες τους, συμβάλλοντας στον επαγγελματικό προσανατολισμό των παιδιών.
Ενήλικες και εκπαιδευτικοί
Το πρόγραμμα «Εκπαιδεύομαι στον Αυτισμό: Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στην εκπαίδευση παιδιών με ΔΑΦ υπό το πρίσμα της Εφαρμοσμένης Ανάλυσης της Συμπεριφοράς» σχεδιάστηκε με αφορμή την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση στο έργο του Εργαστηρίου Ειδικής Αγωγής και Συμβουλευτικής της Οικογένειας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Οι θεματικές του έχουν στόχο την επιμόρφωση ειδικών παιδαγωγών, θεραπευτών και επαγγελματιών ψυχικής υγείας, ώστε να μάθουν ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) κατά την ένταξή τους στο σχολικό πλαίσιο. Παράλληλα, με έμπνευση από τα 11 χρόνια υλοποίησης ου προγράμματος «Η μουσική αγαπάει τον αυτισμό», συνεχίζονται τα βιωματικά εργαστήρια που δίνουν σε κάθε ενδιαφερόμενο επαγγελματία τα απαραίτητα εργαλεία, ώστε να μπορεί να φέρει σε επαφή με τη μουσική μεικτές ομάδες παιδιών, με και χωρίς ΔΑΦ. Τέλος, το ξεχωριστό πρόγραμμα «Στην καρδιά του Αυτισμού», τον Απρίλιο του 2024, αποσκοπεί να προετοιμάσει τα άτομα με ΔΑΦ κάθε ηλικίας να «πάνε στον γιατρό» για καρδιολογικές εξετάσεις: να αντιμετωπίσουν τον άγνωστο χώρο, την αναμονή, τα μηχανήματα, το άγγιγμα από γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό.
Επίσης, η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση ανοίγει τις πόρτες της και καλεί τους εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ένα ταξίδι γνώσης αφιερωμένο στην Τεχνητή Νοημοσύνη και στον τρόπο εφαρμογής της στη μαθησιακή διαδικασία. Σε μια σειρά από εργαστήρια, masterclasses και ομιλίες, με γενικό τίτλο «Η τεχνητή νοημοσύνη στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση», εξετάζονται η θέση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην καθημερινότητα των μαθητών και των εκπαιδευτικών, ο ρόλος των αλγορίθμων, η μηχανική και η βαθιά μάθηση, τα νευρωνικά δίκτυα, αλλά και οι εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στην καθημερινότητα έξω από την τάξη.
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!