
Απεβίωσε ο Σαράντος Καργάκος !!!
Εξαιρετικά φτωχή έγινε από σήμερα η φιλολογική και πνευματική κοινότητα εν συνόλω, καθώς ο σπουδαίος Ιστορικός συγγραφέας και Δάσκαλος των γραμμάτων, Σαράντος Ι. Καργάκος δεν βρίσκεται πια στη ζωή! Ο τελευταίος, ίσως, των σπουδαίων πνευματικών ανθρώπων όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για την παγκόσμια κοινότητα, άφησε τεράστια παρακαταθήκη έργων, άρθρων και ιστορικών κειμηλίων, που θα συντροφεύουν τις επόμενες γενιές, θυμίζοντάς τις ότι η ιστορία δεν παραγράφεται, δεν ξεγράφεται, δεν αλλοιώνεται.
Η ζωή του Σ. Καργάκου
Ο Σαράντος Καργάκος γεννιέται στο Γύθειο της περήφανης Λακωνίας το 1937. Με το ξέσπασμα του Εμφυλίου μετοικίζει στην Αθήνα, ό,που θα συνεχίσει να εργάζεται, έχοντας ξεκινήσει από μαθητής! Παράλληλα, εισάγεται ως 3ος (!!) στη σχολή Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, χωρίς την εξασφάλιση υποτροφίας!
Υπέρμαχος των εκπαιδευτικών θεμάτων και της Παιδείας, κρίνει ότι πρέπει να λάβει ενεργό ρόλο στη βελτίωσή της. Έτσι, τη διετία 1961-3, αποφασίζει να πρωταγωνιστήσει στο φοιτητικό κίνημα και να εισηγηθεί λίγο καιρό αργότερα το περίφημο 15% στην Παιδεία.
Δεν έπαψε να εργάζεται ούτε κατά τη διάρκεια των φοιτητικών του χρόνων αλλά ούτε και με το πέρας της αποφοίτησής του, με σκοπό την αλλαγή νοοτροπίας στην Παιδεία. Διετέλεσε επί 35 συναπτά έτη καθηγητής στην ιδιωτική εκπαίδευση, με σπουδαία καριέρα στα εκπαιδευτήρια Ηράκλειτος και Αριστοτέλης.
Παράλληλα, δεν εγκαταλείπει την μεγάλη του αγάπη, την αρθρογραφία, μια αγάπη που εγκολπώθηκε μέσα του ήδη από τα φοιτητικά του χρόνια. Αρθρογραφεί σε περιοδικά, όπως στην Πανσπουδαστική, στα Πολιτικά Θέματα, στον Οικονομικό Ταχυδρόμο, στον Ερυθρό Σταυρό, στην Πειραϊκή Εκκλησία στην Ευθύνη, στη Νέμεσις και σε άλλα περιοδικά. Πλούσια είναι και η αρθρογραφία που παρείχε σε εφημερίδες, όπως στον Ελεύθερο Τύπο, τον Τύπο της Κυριακής και στο τελευταίο μέσον πριν αποχωρήσει από τα εγκόσμια, στη Δημοκρατία.
«Ένας πεθαμένος λαός δεν φοβάται να κάνει μια ψύχραιμη βουτιά προς τον όλεθρο. Ένοχες συνειδήσεις, κολυμπάμε στη θάλασσα του μηδενός, χωρίς κανένα ορίζοντα μπροστά μας».
Το τέλος του Καργάκου από την ιδιωτική εκπαίδευση και δικτατορία
Στις 19 Μαρτίου 1969, ο Καργάκος αποφασίζει δίχως δεύτερη σκέψη να αποχωρήσει από την ιδιωτική εκπαίδευση. Αφορμή στάθηκε ένας λόγος, που του ζητήθηκε να εκφωνήσει, έτοιμος και εκ των προτέρων γραμμένος, για την Εθνική Επέτειο. Αρνήθηκε κατηγορηματικά.
Η δικτατορία εμφανίζεται στην Ελλάδα λίγο αργότερα και τον περιορίζει. Τον τιμωρεί. Αρχικά, με εντολή της κλείνει δύο φορές το φροντιστήριο Ηράκλειτος, το οποίο ίδρυσε μαζί με συναδέλφους του. Στη συνέχεια, δεν του εκδίδει διαβατήριο, που αιτήθηκε ο ίδιος, προκειμένου να ταξιδέψει.
Ο Καργάκος όμως, είναι ανένταχτος. Επαναστάτης εις το πνεύμα. Και στην ψυχή. Δεν καταθέτει τη ψυχή του. Σε πείσμα των καιρών, το 1991, διδάσκει στη ΣΕΘΑ στη Σχολή Π.Ν.και στην Διακλαδική Σχολή Θεσσαλονίκης.
Οι απόψεις του ήταν πάντοτε αιχμηρές, ίσως προκλητικές μα πάντα αληθινές και ειλικρινείς. Παντρεύτηκε τη νομικό και εκπαιδευτικό Ιωάννα Δ. Κώττα και απέκτησαν μαζί δύο παιδιά. Τον Γιάννη, έναν εξαιρετικό ιστορικό και φιλόλογο, απόφοιτου στρατιωτικής κοινωνιολογίας του King’s College του Λονδίνου και τη Ρωξάνη, καθηγήτρια γερμανικής φιλολογίας και απόφοιτη βιβλιολογίας του London University. Απεβίωσε πλήρης ημερών, σε ηλικία 82 ετών με τη νεκρώσιμη ακολουθία να τελείται την Τετάρτη 16 Ιανουαρίου, 11.15 στον Ιερό Ναό Αγίου Αντωνίου.
«Όλοι σήμερα μιλούν για κρίση. Και πολλοί -επιτέλους- συνειδητοποίησαν ότι η κρίση είναι πρωτίστως ηθική. Ως έθνος έχουμε παραλύσει ηθικώς. Δεν έχουμε αποθέματα ψυχικής αντοχής. Μας λείπει η πίστη σε ένα εθνικό ιδανικό, σ’ ένα ιδανικό που ζωογονεί και ζωοδοτεί».
Το σημαντικό έργο του Σ. Καργάκου
Ο σπουδαίος Ιστορικός υπήρξε πολυγραφότατος και σε επίπεδο συγγραφής βιβλίων εκτός της πλούσιας αρθρογραφίας που έχει να επιδείξει. Συνολικά, εξέδωσε 75 βιβλία με κάποια εξ’αυτών να ξεχωρίζουν για τις σπάνιες λεπτομέρειες και αλήθειες τους αλλά και για την τολμηρότητά τους.
Η περίοδος 1977-2000 είναι η πιο γόνιμη και παραγωγική για αυτόν, καθώς εκδίδει την Ἀλαλία, ἢτοι τό σύγχρονο γλωσσικό μας πανόραμα, (1986), την Ἀλεξία, γλωσσικό δρᾶμα μέ πολλές πράξεις» (1993), το Συντακτικό τῆς Ἀρχαίας Ἑλληνικῆς (συνεργασία Χρήστου Λεμπέση), την πολιτική και κοινωνική Κινούμενη Άμμος, την Ἀλεξανδρούπολη: μιά νέα πόλη μέ παλιά ἰστορία» σε αυτοέκδοση.
Επίσης, τα κατοπινά χρόνια, υπήρξαν κι άλλα έργα του, τα οποία ξεχώρισαν. Για παράδειγμα, τη διετία 2000-2002 εξέδωσε την Ἱστορία τοῦ Ἑλληνικοῦ Κόσμου καί τοῦ Μείζονος χώρου και το 2003 την Πολιτική σκέψη τοῦ Παπαδιαμάντη.
Αλλά αναμφίβολα, τη χρονιά 2004, εξέδωσε το πιο σημαντικό του πόνημα. Ένα έργο παγκόσμιας φήμης και διεθνούς επιτυχίας που δεν μπορεί να ξεπεραστεί. Πρόκειται για το τρίτομο έργο Ἱστορία τῶν Ἀρχαίων Ἀθηνῶν, (2.12.20004) αποτελούμενο από 2000 σελίδες (!!) και το οποίο εντός τριμήνου επανεκδόθηκε άλλες 3 φορές (!!). Ακολούθησαν, το 2006, Ἡ Ἑλληνικότητα τῆς Μακεδονίας , Τά Σατιρικά τοῦ Κώστα Καρυωτάκη και Κ.Π. Καβάφης: ἡ νεώτερη αἰγυπτιακή Σφίγγα.
«Ο Έλληνας αρέσκεται σε λύσεις της στιγμής που συχνά είναι λύσεις αυτοκτονίας. … Θρησκευόμενος! Δός ημίν σήμερον. Για τα σπουδαία του αύριον έχει ο Θεός! Λες κι ο Θεός είναι πιστωτικά ταμεία της ΕΟΚ. Κάνουμε όχι αναπτυξιακή αλλά δανειακή πολιτική που σημαίνει πως ζούμε με δανεική ζωή».
Ο Καργάκος για τη Μακεδονία
Ο Σαράντος Καργάκος, αφοπλιστικά ειλικρινής, πριν αποβιώσει, υπήρξε λάβρος και κατά του ελληνικού κράτους σχετικά με τις «άτσαλες ενέργειές» του στο ζήτημα των Σκοπίων.
Θεώρησε, αρχικά, ότι δεν κυριάρχησε εδώ και πολλά χρόνια η λογική, που θα έπρεπε να διέπει την ελληνική και διεθνή κοινότητα. Σε αντίθετη περίπτωση, το ονοματολογικό θα είχε λυθεί μετά την πτώση του Τίτο.
Επίσης, προς επίρρωση του επιχειρήματός του, αναφέρεται και στη Λογική, ως μάθημα, που διδάχτηκε όντας φοιτητής, αλλά πλέον, έχει εκλείψει από τα προγράμματα σπουδών των ελληνικών ΑΕΙ. Η Ελλάδα είναι το όλον και η Μακεδονία το μέρος, που υπάγεται στο όλον. Το ελληνικό κράτος δεν συνειδητοποίησε ποτέ τον κίνδυνο των Σκοπίων, όχι λόγω πληθυσμού, αλλά θέσης. Με τον διαμελισμό της πρώην Γιουγκοσλαβίας, τα Σκόπια, που ανήκαν σε αυτήν ως μέρος του όλου, αποτέλεσαν ένα ανεξάρτητο κράτος, που οικειοποιήθηκε την Μακεδονία ονοματολογικά. Η Ελλάδα εδαφικά, ονοματολογικά και ιστορικά κατείχε την Μακεδονία ως κληρονομιά. Παραχωρώντας το όνομά της, παραχωρεί και τα υπόλοιπα. Δηλαδή, τη δυνατότητα στα Σκόπια, να την φέρουν ως κληρονομιά της και κατ’επέκταση το σύνολο της Βορείου Ελλάδας. Μέγιστο λάθος, να επιτραπεί σε ένα «ετοιμόρροπο μόρφωμα 2,5 εκατομμυρρίων κατοίκων» να απειλεί την Ελλάδα.
«Η πολιτιστική μας πολιτική ή αλλοιώς “πολιτική κουλτούρας” χρόνια τώρα μοιάζει με τσιμπούσι κατσαπλιάδων. Και όμως μακάριοι κολυμπάμε στη θάλασσα της καταναλωτικής μακαριότητος, που είναι γεμάτη από καρχαρίες, που φυσικά δεν έχουν τις δικές μας ηθικές ευαισθησίες. Στο βάθος του σκοτεινού ορίζοντα ολόφωτος αρμενίζει ο “Μέγας Ανατολικός” του έθνους».
Επίλογος
Δεν θα υπάρξει επίλογος για τον τεράστιο Σ. Καργάκο. Δεν υπάρχει ανάλογος…Αντί αυτού, θα υπάρξει ένα βίντεο με την άποψη του εκλιπόντος για την ύπαρξη του κρυφού σχολειού επί Τουρκοκρατίας. Καλή απόλαυση! Καλό ταξίδι Δάσκαλε!!
Χάρης Αβραμίδης για την ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!