Αναζητώντας …τις Λεπτομέρειες στην Έκθεση

Αναζητώντας …τις Λεπτομέρειες στην Έκθεση

Αναζητώντας …τις λεπτομέρειες στην Έκθεση

Μελετώντας κάποιος τα στατιστικά των φετινών εξετάσεων στο μάθημα της Έκθεσης θα βρεθεί αντιμέτωπος με μια δυσάρεστη έκπληξη. Το 75% των υποψηφίων συγκέντρωσε βαθμολογία κάτω από το 15! Μετά από δώδεκα χρόνια σπουδών, τα έξι από αυτά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μετά από χρόνια παρακολούθησης ενισχυτικών μαθημάτων σε φροντιστήρια ή ιδιαίτερα μαθήματα οι εκκολαπτόμενοι φοιτητές αδυνατούν να κατανοήσουν επαρκώς τα δοθέντα κείμενα, να απαντήσουν στις συνοδευτικές ερωτήσεις και, τέλος, να συνθέσουν λόγο υψηλής πληροφορικότητας, ο οποίος συνάδει με τις απαιτήσεις συγκεκριμένου επικοινωνιακού πλαισίου.

Αν, μάλιστα, αναλογιστούμε ότι από το παραπάνω ποσοστό το 15% έγραψε κάτω από τη βάση τότε η παραπάνω εικόνα αποκτά διαστάσεις απελπισίας. Ένας στους δέκα μαθητές αδυνατεί να κατανοήσει επαρκώς ένα κείμενο και να μεταφέρει με σαφήνεια και ακρίβεια τις απόψεις του. Η βαθμολογία, όπως ανακοινώνεται στις πανελλήνιες, αντιπροσωπεύει τη συνολική εικόνα του γραπτού του μαθητή, στερώντας μας από πολύτιμα αναλυτικά στοιχεία απόδοσης των υποψηφίων στα επιμέρους αντικείμενα της εξέτασης. Η καθημερινή εμπειρία όμως, μέσα και έξω από το σχολείο αποδεικνύει ότι οι μαθητές αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες στη σύνταξη και παραγωγή κειμένων τα οποία θα συμπορεύονται με τις απαιτήσεις της εξεταστικής διαδικασίας. Προφορικότητα, πλατειασμός, ασυνταξία, φτωχό λεξιλόγιο που οδηγεί σε επαναλήψεις και απουσία πρωτότυπων, επαρκώς τεκμηριωμένων ιδεών αποτελούν μερικά μόνο από τα στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της αποτυχίας των υποψηφίων.

Μη χάσεις: 

Εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές εναγωνίως αναζητούν τη λύση που θα τους εξασφαλίσει την πολυπόθητη υψηλή βαθμολογία στο απαιτητικό μάθημα της Έκφρασης Έκθεσης. Το ρητορικό «τάλαντον» αποτελεί «ίδιον» προικισμένων από τη φύση ατόμων και σίγουρα δεν μπορεί να αποτελέσει την απάντηση στο αγωνιώδες ερώτημα χιλιάδων μαθητών ετησίως «πώς θα γράψω καλή έκθεση;»

Η λύση βρίσκεται στη μακρόχρονη, συστηματική και ουσιαστική προετοιμασία με την καθοδήγηση καταξιωμένων εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα απαντήσουν σε κάθε δύσκολη απορία των μαθητών. Ιδιαίτερη έμφαση οφείλει να δοθεί στη διδακτική προσέγγιση, η οποία πρέπει να παρέχει το δίπτυχο θεωρίαπράξη· ο μαθητής μαθαίνει μόνο ενεργώντας, εφαρμόζοντας σε προσεκτικά επιλεγμένα κείμενα τη διδαχθείσα θεωρία.

Το βιβλίο των Μάνου Φορλίδα και Μαρίας Μητράκου το οποίο κυκλοφόρησε πρόσφατα από την αποτελεί ιδανική απάντηση ακριβώς σε αυτό το ζητούμενο. Στις σελίδες του κάθε υποψήφιος θα ανακαλύψει τις απαντήσεις που πάντα ζητούσε σε δύσκολα σημεία της θεωρίας του μαθήματος. Εκκινώντας από την οργάνωση της παραγράφου και καταλήγοντας στην τιτλοφόρηση οι συγγραφείς με διεξοδικότητα αναλύουν κάθε πτυχή της εξεταζόμενης θεωρίας με πλήθος παραδειγμάτων και ασκήσεων εφαρμογής. Με τον τρόπο αυτό προσφέρουν ένα υπερπλήρες εργαλείο μελέτης και προετοιμασίας για τους υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων.

Μη χάσεις: 

Στα 5 κεφάλαια θεωρίας που προηγούνται των αναλυόμενων θεματικών ενοτήτων εκτίθενται με σχολαστικότητα όλα τα στοιχεία που αφορούν την ανάπτυξη και τη δομή τόσο σε επίπεδο μικροδομής (παράγραφος) όσο και μακροδομής (κείμενο), την πειθώ σε ποικίλα επικοινωνιακά πλαίσια, τη διαδικασία συγγραφής περίληψης και τη σύνταξη παραγράφου.

Ξεχωριστή θέση κατέχει η Μεθοδολογία Παραγωγής Λόγου, η οποία καταλαμβάνει το τελευταίο κεφάλαιο. Οι συγγραφείς προσεγγίζουν με αναλυτική ματιά τη διαδικασία παραγωγής λόγου στις πανελλήνιες εξετάσεις, προσφέροντας πρακτικές συμβουλές βήμα – βήμα στον υποψήφιο. Τη θεωρητική προσέγγιση πλαισιώνουν αναλυτικές ασκήσεις εφαρμογής με τις οποίες οι μαθητές καλούνται να εφαρμόσουν στην πράξη την πρότερη θεωρία.

Την αναλυτικότατη προσέγγιση του θεωρητικού σκέλους του μαθήματος έρχονται να πλαισιώσουν 30 Θεματικές Ενότητες με διεξοδική ανάλυση της υπό εξέταση έννοιας και συναφές προσομοιωτικό κριτήριο αξιολόγησης. Οι απαντήσεις τόσο για τις ασκήσεις του θεωρητικού μέρους όσο και των θεματικών ενοτήτων παρέχονται σε ξεχωριστό ένθετο.

 

Για τους υποψηφίους οι οποίοι επιθυμούν να εντρυφήσουν στην παραγωγή λόγου η προσφέρει «» του Ηλία Σαραφίδη. Προϊόν πολύχρονης φροντιστηριακής πείρας το εν λόγω βιβλίο προσφέρει συγκεντρωμένο το απαύγασμα μακρόχρονης ενασχόλησης με το αντικείμενο. Στις 24 Θεματικές Ενότητές του αναλύεται πλήθος επιμέρους θεμάτων προσφέροντας ολοκληρωμένη προσέγγιση των εξεταζόμενων εννοιών. Η παρουσίαση, μάλιστα,  του υλικού γίνεται με τη μορφή πινάκων, οι οποίοι διευκολύνουν την αφομοίωση μέσω της οπτικοποίησης της παρεχόμενης πληροφορίας. Κάθε ενότητα συνοδεύεται από παράλληλα κείμενα καταξιωμένων αρθρογράφων και δοκιμιογράφων, οι οποίοι με το λόγο τους προσφέρουν μια εναλλακτική προσέγγιση στην εξεταζόμενη έννοια. Μέσα σε αυτά οι υποψήφιοι μπορούν να αλιεύσουν ιδέες, να εντοπίσουν εναλλακτικές θεωρήσεις και πρωτότυπες σκέψεις με τις οποίες μπορούν στη συνέχεια να διανθίσουν τα προσωπικά τους κείμενα. Έτσι, το βιβλίο «μεταμορφώνεται» σε «δεξαμενή σκέψης» η οποία μπορεί να τροφοδοτήσει τα νεανικά μυαλά με τα πολύτιμα στοιχεία της, για να αναπτυχθούν απρόσκοπτα.

Μη χάσεις:

Ιδιαίτερη μνεία οφείλει να γίνει στην ύπαρξη όχι ενός αλλά δύο προσομοιωτικών κριτηρίων αξιολόγησης σε κάθε ενότητα, ανεβάζοντας τον αριθμό τους στα 48. Όλα τους πλήρως εναρμονισμένα με τις απαιτήσεις και τη μορφή των πανελληνίων εξετάσεων. Η επιλογή αυτή του συγγραφέα «λύνει τα χέρια» συναδέλφων αλλά και υποψηφίων, οι οποίοι επιθυμούν να εντρυφήσουν περαιτέρω σε συγκεκριμένες ενότητες, καθώς τους προσφέρει τη δυνατότητα να προσεγγίσουν από διαφορετική οπτική επιλεγμένα θέματα.

Η ύπαρξη ξεχωριστού ένθετου με τις απαντήσεις στα προσφερόμενα κριτήρια συντελεί στην αύξηση της αντικειμενικότητας της εξεταστικής διαδικασίας. Η παροχή πλήρων και υποδειγματικών απαντήσεων προσφέρει ασφαλή καθοδήγηση στους μαθητές, οι οποίοι μπορούν αυτόνομα να ελέγξουν την επάρκεια και την πληρότητα των απαντήσεών τους.

Με την απόκτηση του συγκεκριμένου βιβλίου οι εκπαιδευτικοί κερδίζουν έναν πολύτιμο και χρήσιμο αρωγό στην προσπάθειά τους να διδάξουν το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.

 

Τα βιβλία και  διατίθεται σε όλα τα ενημερωμένα βιβλιοπωλεία, από την Ελληνοεκδοτική.

 

Μπορείτε να τα παραγγείλετε τηλεφωνικά από την Ελληνοεκδοτική, τηλ: 210 3613676 ή ηλεκτρονικά από το βιβλιοπωλείο Πολιτεία στους παρακάτω συνδέσμους:

 

Η ομάδα του filologika.gr

 

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω.

Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!

0
Would love your thoughts, please comment.x